V zime narastá riziko nehody až šesťnásobne. Je to z dôvodov sťaženej viditeľnosti a tiež manévrovateľnosti na vozovke pokrytej snehom alebo mrznúcim dažďom. Ak spôsobí šofér nehodu a zistí sa, že nebolo urobené prezutie pneumatík, a teda dôvodom bola jazda na letných pneumatikách riskuje pokutu od policajtov. Ale tým to nekončí. Viete, koľko môže stáť zanedbaná obyčajná výmena pneumatík?
Pokutou to nekončí
V prípade, ak spôsobí šofér nehodu, z povinného zmluvného poistenia auta poisťovňa hradí spôsobenú škodu. V poistných podmienkach v prípade poistenia PZP a havarijného poistenia nenájdete predpis na používanie typu pneumatík. Nájdete tu však odkaz zaväzujúci poisteného dodržiavať všeobecné záväzné predpisy a tým je i zákon o cestnej premávke. V prípade jeho porušenia a najmä ak poisťovňa zistí priamy súvis so vznikom nehody, môže poisťovňa pristúpiť ku kráteniu poistného plnenia. V prípade PZP môže dôjsť k regresnému konaniu. To znamená, že časť škody alebo aj celú škodu budete musieť zaplatiť vy a nie poisťovňa.
Celoročky alebo radšej výmena pneumatík
Často býva i otázka na používanie celoročných pneumatík. Tie pokiaľ spĺňajú normy a všeobecné záväzné predpisy tak aj z pohľadu poistenia PZP a havarijného poistenia nebude problém v prípade poistného plnenia. Každopádne sa odporúča tento druh pneumatík používať len v miernych podmienkach (v oblastiach kde sneh a ľad je skôr raritou), keďže ich vlastnosti sú v zime priemerné, oproti použitiu čisto zimných pneumatík.
Prečo používať zimné gumy?
Povinnosť používať pneumatiky určené pre zimnú premávku nájdeme v §38, ods. 1), zákon č. 8/2009 Z.z. Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N120) môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené podľa zákona a motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré určuje zákon.
Dôležité je vedieť, že zimná pneumatika je konštrukčne iná ako letná pneumatika. Zimná pneumatika je vyrobená z gumenej zmesi, ktorá je oveľa mäkšia ako letná. Dezén zimnej pneumatiky má oveľa viac drážok v oblasti dezénu a tiež špeciálne drážky, ktorých úlohou je odvádzať kašovitý a topiaci sa sneh.
Rady na záver
– V zime používajte radšej zimné pneumatiky. Tzv. celoročky, teda pneumatiky určené pre celoročné používanie, nepoužívajte v horských a podhorských oblastiach. Vlastnosti celoročných pneumatík sú priemerné oproti čisto zimným pneumatikám. Výmena pneumatík sa oplatí aj pre vlastnú bezpečnosť.
– Podmienky používania zimných pneumatík sú v rámci EÚ upravené rozdielne. Pred jazdou v zime do zahraničia si dopredu zistite aké sú podmienky v danom štáte.
Odporúčané články: Banky zvyšujú bezpečnosť internetbankingu